مخزن سازی با ورق استیل316

مخازن ساخته شده از ورق استیل 316

ورق استیل ۳۱۶ ضد زنگ با ذوب شدن مواد اولیه نیکل، سنگ آهن، کروم، سیلیکون، مولیبدن و سایر مواد تشکیل می‌شود.ساختار آستنیتی فولاد ضدزنگ ۳۱۶ استحکام فوق العاده‌ای را حتی در دمای برودتی ایجاد می‌کند.

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

فهرست موضوعات

ورق استیل 316 چیست ؟

ویژگی‌های ورق استیل ۳۱۶

دمای مناسب برای ورق استیل ۳۱۶

ورق استیل ۳۱۶ برای مخزن سازی

•    مخزن فولادی مستطیلی

•    مخزن فولادی دایره‌‌ای شکل

•    مخزن فولادی فشرده

نکاتی در مورد ساخت مخازن از جنس ورق استیل ۳۱۶

•    ایمنی و صحت آن را بررسی کنید

•    زمان مورد نیاز برای ساخت و ساز

عوامل مؤثر در تعیین قیمت ورق استیل ۳۱۰

نتیجه گیر نهایی

سؤالات متداول:

1.    چه عواملی در انتخاب ورق استیل مهم است؟

2.    آیا ورق استیل ۳۱۶ ارزش هزینه کردن دارد؟

3.    ورق استیل ۳۱۶ بهتر است یا L ۳۱۶؟


ورق استیل 316 چیست ؟

ورق استیل ۳۱۶ ضد زنگ با ذوب شدن مواد اولیه نیکل، سنگ آهن، کروم، سیلیکون، مولیبدن و سایر مواد تشکیل می‌شود. هر ترکیب منحصر به فرد «گرید» فولاد ضدزنگ، مانند گرید ۳۰۴ ضدزنگ، گرید ۳۱۶ ضد زنگ یا گرید ۴۲۰ «فولاد ضدزنگ» نامیده می‌شود. ساختار آستنیتی فولاد ضدزنگ ۳۱۶ استحکام فوق العاده‌ای را حتی در دمای برودتی ایجاد می‌کند. ورق فولاد ضد زنگ ۳۱۶، گرید محبوب ضدزنگ است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و به‌طور گسترده‌‌ای در محیط‌های دریایی و بسیار اسیدی، تجهیزات زیر آب، ابزارهای جراحی، تجهیزات مربوط به غذا و دارو استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ورق استیل ۳۱۶

استیل ۳۱۶ هنگامی که در معرض طیف وسیعی از محیط‌های خورنده قرار می‌گیرد، مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. معمولاً به‌عنوان فولاد ضدزنگ «گرید دریایی» در نظر گرفته می‌شوند اما در برابر آب گرم دریا مقاوم نیست. محیط‌های گرم کلرید می‌توانند باعث خوردگی و ایجاد شکاف شوند. گرید ۳۱۶ همچنین در معرض ترک خوردگی تنشی در دمای بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد.
ورق استیل ۳۱۶ مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون متناوب تا ۸۷۰ درجه سانتی‌گراد و پیوسته تا ۹۲۵ درجه سانتی‌گراد دارد، اما در صورت نیاز به مقاومت در برابر خوردگی در آب، استفاده مداوم در دمای ۴۲۵ – ۸۶۰ درجه سانتی‌گراد توصیه نمی‌شود. در این مورد، گرید L ۳۱۶ به دلیل مقاومت در برابر رسوب کربوری توصیه می‌شود. در مواردی که مقاومت بالا در دمای بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد مورد نیاز است، گرید H ۳۱۶ توصیه می‌شود.
از جمله مزایای ورق و آبکاری فولاد ضد زنگ استاندارد ۳۱۶ می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی و حرارت فوق العاده به همراه استحکام بیشتر در مقایسه با سایر فلزات را نام برد. محتوای مولیبدن در آبکاری ۳۱۶ درجه فولاد ضد زنگ باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی در مقایسه با گرید ۳۰۴ آن می‌شود. ورق‌های فولادی ضد زنگ ۳۱۶ به لحاظ ویژگی‌های جوشکاری نیز به گونه‌ای هستند که می‌توانند در طیف گسترده‌ای از موارد استفاده شوند و به لحاظ شکل‌دهی و جوشکاری در زمینه‌های صنعتی، معماری و حمل و نقل استفاده می‌شوند و علاوه‌براین آلیاژ فولاد ضد زنگ ۳۱۶ هنگام جوشکاری مقاطع نازک نیازی به پخت پس از جوشکاری ندارد.

دمای مناسب برای ورق استیل ۳۱۶

 

ورق استیل در مخازن

 

فولادهای ضدزنگ آستنیتی در شرایط گرم و سرد شدن کنترل شده کارخانه‌‌ای آماده استفاده هستند. عملیات حرارتی ممکن است در حین یا پس از ساخت برای از بین بردن اثرات ایجاد شده سرما یا حل شدن کاربیدهای رسوبی کرومی ناشی از برخوردهای حرارتی ضروری باشد. برای آلیاژ نوع ۳۱۶، پخت محلول با حرارت دادن در محدوده دمایی ۱۹۰۰ تا ۲۱۵۰ درجه فارنهایت (۱۰۴۰ تا ۱۱۷۵ درجه سانتی‌گراد) و به‌دنبال آن خنک‌کننده هوایی یا خنک‌کننده آبی بسته به ضخامت انجام می‌شود. سرمایش باید در محدوده ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه فارنهایت (۸۱۶ تا ۴۲۷ درجه سانتی‌گراد) و به اندازه کافی سریع باشد تا از ریختن مجدد کاربیدهای کرومی جلوگیری شود و مقاومت به خوردگی مطلوبی را ایجاد کند. به هر روی، فلز باید در دمای بازپخت تا زمان سیاه شدن به واسطه حرارت در کمتر از سه دقیقه سرد شود. سختی سازی نوع ۳۱۶ را نمی‌توان با عملیات حرارتی انجام داد.

ورق استیل ۳۱۶ برای مخزن سازی
 

در مخازن «ویژه»، اگر همیشه از یک محصول استفاده شود، اغلب می‌توان با روکش مخازن از تعامل بین مواد مخزن و محموله‌های مایع مانند مواد شیمیایی و اسیدها جلوگیری کرد. با این حال، زمانی که نوع محموله تغییر می‌کند، مخزن باید از موادی منفعل ساخته شده باشد که سریع و کامل هم تمیز شود. این الزامات را می‌توان با ورق‌های استیل ضدزنگ که کاربردهای خاص دارد، برآورده کرد. مخازن فولاد ضد زنگ در صنایع متعددی از جمله تولید، ساخت و ساز، داروسازی و ... استفاده می‌شود. این نوع مخزن عمدتاً برای ذخیره مایعات، مایعات غیر ارگانیک، بخارات و همچنین جامدات استفاده می‌شود. مخازن ذخیره‌سازی ضد زنگ در انواع مختلف موجود است:

•    مخزن فولادی مستطیلی

مخازن فولادی مستطیلی از صفحات فولادی تشکیل شده‌اند. عرض این صفحات فولادی بسته به کاربرد و مصالح مورد استفاده برای حمل بین 1.20 متر تا 1.30 متر می‌تواند باشد. ضخامت هر یک از این صفحات نباید از ۶ میلی‎متر کمتر باشد تا محکم و بادوام شود. اینها رایج‌ترین انواع مخازن مورد استفاده هستند.

•    مخزن فولادی دایره‌‌ای شکل

مخزن از جنس استیل ضدزنگ است که دیواره بیرونی بلند و مدور و مرتفع دارد این نوع مخزن عمدتاً برای ذخیره گالن‌های بزرگ مایعات در مواقع مورد نیاز در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

•    مخزن فولادی فشرده

مخزن فولادی فشرده نوعی مخزن است که بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. برپایی، برچیدن و همچنین بازسازی چندین باره آن بسیار آسان است. همچنین، امکان استفاده از آن هنگام حمل و نقل یکی از مزایای اصلی محسوب می‌شود.

نکاتی در مورد ساخت مخازن از جنس ورق استیل ۳۱۶

روند نصب مخزن فولادی بسیار مشکل است. قوانین زیادی وجود دارد که باید رعایت شوند. اما، برخی از پیش نیازها باید به طور کامل رعایت شوند. لیست این قوانین شامل موارد زیر است:

•    ایمنی و صحت آن را بررسی کنید

مخازن فولادی ضد زنگ یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در انواع صنایع است. بنابراین، اطمینان از میزان ایمن بودن آن بسیار مهم است. در کنار آن، هنگام استفاده از آن باید صحت قابلیت استفاده آن نیز بررسی شود. بنابراین سهولت استفاده از آن یک منطقه مهم برای بررسی است.

•    زمان مورد نیاز برای ساخت و ساز

مخازن از جنس ورق استیل ۳۱۶ تجهیزاتی هستند که از دیدگاه شرکت‌‎ها سرمایه‌گذاری با دوام محسوب می‌شود. بنابراین، صرف زمان کافی هنگام ساخت این مخازن و در کل فرآیند ضروری است زیرا امنیت آن بستگی به میزان ساخت دارد.

عوامل مؤثر در تعیین قیمت ورق استیل ۳۱۰

ورق استیل ۳۱۶ به‌ دلیل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، به ویژه در برابر کلریدها و محلول‌های کلردار، قیمت بیشتری دارد. این امر باعث می‌شود که این نوع ورق استیل در مواردی که قرار گرفتن در معرض نمک مورد توجه باشد، مطلوب‌تر محسوب شوند.
قیمت ورق استیل ۳۱۶ به ازای هر کیلوگرم به طور معمول حدود ۳ دلار است. برای خرید باید اندازه استاندارد ورق استیل ضدزنگ ۳۱۶ را بررسی کنید.

 

ورق استیل 316 در مخازن

 

نتیجه گیر نهایی

کویل و ورق استیل ضدزنگ ۳۱۶ و L۳۱۶ بخشی از خانواده فولاد ضدزنگ آستنیتی است. به دلیل دارا بودن سطح نیکل بیشتر نسبت به ۳۰۴ از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار است و دارای خواص مکانیکی عالی در دمای زیر صفر است که آن را به گزینه‌ای خوب برای کابردهای دریایی تبدیل می‌کند.

سؤالات متداول:
 

1.    چه عواملی در انتخاب ورق استیل مهم است؟

استحکام، شکل‌پذیری و چقرمگی فاکتورهای اساسی هستند که هنگام انتخاب گرید فولاد ضد زنگ باید در نظر گرفته شوند. استحکام عبارت است از میزان تنش وارد شده به فولاد قبل از تغییر شکل آن. شکل‌پذیری این است که مواد می‌توانند بدون از دست دادن استحکام خود تغییر شکل دهند.

2.    آیا ورق استیل ۳۱۶ ارزش هزینه کردن دارد؟

این فلز واقعاً ایده‌آل‌ترین فلز برای بسیاری از کاربردها است. محصولات جدید ساخته شده از فولاد ضد زنگ در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مواد بازیافتی دارند، که همین مسئله آن را به یکی از پایدارترین فلزات موجود تبدیل می‌کند.

3.    ورق استیل ۳۱۶ بهتر است یا L ۳۱۶؟

L ۳۱۶ انتخاب برتر برای کاربردهای خوردگی بالا و درجه حرارت بالا است. از آنجا که L۳۱۶ کربن کمتری نسبت به ۳۱۶ دارد، مقاومت به خوردگی بین ذرات بهتری دارد، به این معنی که برخلاف فولاد ضد زنگ ۳۱۶ جوش‌های آن پوسیده نمی‌شوند.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید