آمار ورق استیل

انواع ورق استیل، کاربردها و پیشرفت های جدید: بخش دوم

در مقایسه با گریدهای مارتنزیتی معمولی، ورق های استیل مارتنزیتی رسوب سخت شده می‌توانند به استحکام بالاتری دست یابند و دارای مقاومت در برابر خوردگی مشابه با گریدهای آستنیتی است.

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

مارتنزیتی رسوب سخت شده:

در مقایسه با گریدهای مارتنزیتی معمولی، ورق های استیل مارتنزیتی رسوب سخت شده می‌توانند به استحکام بالاتری دست یابند و دارای مقاومت در برابر خوردگی مشابه با گریدهای آستنیتی است. به طور معمول گریدهای مارتنزیتی رسوب سخت شده (که سری 600 نامیده می‌شوند) دارای 17 درصد کروم و 4 درصد نیکل هستند. کاربردهای این گریدها شامل تجهیزات مورد استفاده در صنعت کاغذ، پره های توربین و قطعات هوافضا می باشد.

- دوبلکس:

همانطور که از نام آن پیداست، ورق های استیل دوبلکس دارای ریزساختار مخلوطی هستند که حاوی آستنیت و فریت به نسبت تقریباً مساوی هستند. استحکام آنها تقریباً دو برابر ورق های استیل آستنیتی است و گریدهای دوبلکس نیز از مقاومت بهبود یافته در برابر سوراخ شدن، خوردگی شکافی و ترک خوردگی تنشی بهره می برند. گریدهای دوبلکس دارای 19 تا 28 درصد کروم، تا 5 درصد مولیبدن، مقادیر متوسطی از نیکل و مقادیر کمی از سایر عناصر آلیاژی (از جمله مولیبدن، نیتروژن، منگنز، مس و تنگستن، بسته به عیار) هستند. در مقایسه با گریدهای فوق آستنیتی، خواص مواد مشابهی را می توان به دست آورد اما با محتوای کلی آلیاژ پایین تر، که گریدهای دوبلکس را در جایی که طراحان حق انتخاب دارند مقرون به صرفه تر می کند. پرکاربردترین نوع ورق استیل دوبلکس گرید 2205 است. کاربردهای ورق های استیل دوبلکس را می توان در صنایع دریایی، شیمیایی، پتروشیمی و خمیر و کاغذ یافت.

توسعه های جدید ورق استیل:

 با توجه به تنوع کاربردهایی که ورق های استیل برای آنها مناسب هستند، جای تعجب نیست که تولیدکنندگان به طور مداوم در حال توسعه گریدهای جدید برای رفع نیازهای کاربردهای خاص هستند. به عنوان مثال، در نوامبر 2010، ArcelorMittal یک درجه جدید به نام K44X را برای یک کاربرد خاص خودرو راه اندازی کرد (توجه داشته باشید که کسب و کار ورق استیل ArcelorMittal متعاقباً به عنوان Aperam منحل شد). درجه K44X برای بخش های با دمای بالای سیستم های اگزوز خودرو طراحی شده است و معمولاً از منیفولد تا مبدل کاتالیزوری، که در آن دمای 1000 تا1050 درجه سانتیگراد وجود دارد، استفاده می شود. این مقاومت در برابر دماهای بالاتر ضروری شده است زیرا اهداف آلایندگی یورو 6 برای تولیدات خودرو منجر به استفاده از موتورهای کوچکتر می شود، اما این موتورها باید سخت تر کار کنند.
K44X (AISI 444, EN 1.4521) دارای محتوای کروم 19 درصد (از نظر وزن)، با 2 درصد مولیبدن و 0.6 درصد نیوبیم است. در برابر اکسیداسیون در دمای بالا مقاوم است، تا دمای 1050 درجه سانتیگراد خزش می کند و دوام خوب و استحکام خستگی حرارتی را ارائه می دهد. همچنین از جوش پذیری و شکل پذیری خوبی بهره می برد که مشابه گریدهای فریتی است.

 

ورق استیل

 

برای کاربردهایی که نیاز به ترکیبی از شکل پذیری، استحکام بالا، چقرمگی، سختی پذیری و مقاومت در برابر خوردگی دارند، Sandvik نانوفلکس Sandvik را توسعه داده است که یک ورق استیل آستنیتی قابل سخت شدن با رسوب است که از فناوری نانو استفاده می کند. همانطور که استفاده می شود، نانوفلکس به راحتی تشکیل می شود، سپس می توان استحکام مکانیکی را با عملیات حرارتی محصول نهایی در دماهای نسبتاً پایین و بدون ایجاد اعوجاج افزایش داد. معمولاً مواد در شرایط نورد سرد تحویل می‌شوند، اما می‌توان مواد را در حالت آنیل شده عرضه کرد و پس از شکل‌دهی برای افزایش استحکام، تحت عملیات حرارتی قرار داد.
یکی دیگر از تولیدکنندگان پیشرو ورق استیل ThyssenKrupp Nirosta است. این شرکت اخیراً در پروژه ای برای ساخت قطارهای مترو ورق استیل برای استفاده در هامبورگ مشارکت داشته است. واحد چندگانه DT5 که توسط کنسرسیوم Alstom/Bombardier Transportation توسعه یافته است، به عنوان کم آلاینده، سازگار با منابع و بی صدا توصیف می شود، در حالی که در عین حال استانداردهای ایمنی بالا و راحتی سواری را ارائه می دهد. بدنه DT5 به طور کامل از ورق استیل نیروستا 4318 ساخته شده است و بر اساس یک طراحی سبک وزن جدید است که مزایای زیست محیطی را ارائه می دهد.
Wolfgang Gebel، از پشتیبانی فنی مشتری ThyssenKrupp Nirosta، بیان می کند: "با استحکام تسلیم بالا و مقاومت در برابر خوردگی خوب، 1.4318 برای ساخت و ساز سبک وزن ایده آل است. حتی پانل های نازک نیز استحکام و مقاومت بالایی را نشان می دهند."
آندریاس نیتر، مدیر اجرایی Alstom، می‌افزاید: "ما تصمیم گرفتیم که به‌طور کلی بدون رنگ‌آمیزی خارجی کار کنیم. سطوح فولادی ضد زنگ راحت‌تر تمیز می‌شوند، رنگ‌های گران قیمت را زائد می‌کنند، و محتوای بالای ورق استیل به مزایای دیگری برای محیط زیست تبدیل می‌شود: وسایل نقلیه جدید ساخته شده از 95 درصد مواد قابل بازیافت."

مواد همه کاره:

از وسایل نقلیه ریلی گرفته تا کارد و چنگال، و از ایمپلنت های جراحی گرفته تا تیغه های توربین، ورق استیل یک ماده فوق العاده همه کاره است. از برخی جهات این یکی از مشکلات آن است، زیرا درجات مختلف بسیار زیاد است که گمراه کننده است که آن را "یک نوع ماده" بدانیم.
مانند هر ماده دیگری، طراحانی که در مورد استفاده از ورق استیل تحقیق می کنند، اگر می خواهند از این ماده حداکثر استفاده را ببرند، باید تمام جنبه های طراحی را بررسی کنند. به عنوان مثال، در نظر گرفتن دقیق روش های شکل دهی و اتصال برای تولید طرح بهینه مورد نیاز است. با این وجود، مطمئن به نظر می رسد که در آینده شاهد استفاده بیشتر از ورق استیل خواهیم بود، نه کمتر.

آمار ورق استیل:

آمار منتشر شده توسط انجمن بین المللی ورق استیل (ISSF) در ژانویه 2011 نشان می دهد که کل تولید جهانی در 9 ماه اول سال 2010 بالغ بر 23 میلیون تن بوده است که نشان دهنده افزایش 29 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2009 است. در حالی که در سال 2009 کاهش 5.3 درصدی دیده می شود، مجموع تولید در این سال، 24.5 میلیون تن بود، در حالی که این رقم در سال 2008، 25.9 میلیون تن گزارش شده است. با نگاهی به تولید از نظر گریدهای مختلف، می توان دریافت که افزایش سهم بازار ورق های استیل کروم/ منگنز (سری 200) و کروم (سری 400) به ضرر ورق های استیل کروم/ نیکل (سری 300) بوده است.
افزایش تقاضا برای ورق های استیل فریتی عمدتاً به دلیل عملکرد عالی صنعت خودروی جهانی است، در حالی که افزایش سهم بازار فولادهای کروم منگنزی را می توان به دلیل رشد بسیار بالای تولیدکنندگان ورق استیل خصوصی در چین دانست.
در نه ماهه اول سال 2010، ورق های استیل کروم/نیکل (سری 300) 57.1 درصد از تولید را به خود اختصاص دادند، ورق های استیل کروم (سری 400) 31.1 درصد و کروم / منگنز (سری 200) 11.8 درصد را به خود اختصاص دادند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید