تولید تجهیزات صنعتی با ورق استیل نسوز

ورق استیل نسوز و ماشین آلات کاغذ سازی

ورق استیل نسوز 309 یک ورق استیل آستنیتی است که به دلیل برخورداری از مقادیر بالای نیکل و کروم، برای ساخت قطعات مقاوم در برابر خوردگی، اکسیداسیون و حرارت تا دمای 1093 درجه سانتیگراد استفاده می شود.

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق استیل نسوز در حال حاضر یکی از پر استفاده ترین انواع فولادهای ضد زنگ در صنایع مختلف محسوب می شود. این ورق به دلیل برخورداری از مقادیر قابل توجهی از آلیاژهای نیکل و کروم در ساختار خود، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و خوردگی از خود نشان می دهد. نکته مهم این است که این ورق در شرایط ذکر شده همواره ویژگی های خاص خود را حفظ می کند. علاوه بر این، میزان کروم موجود در ساختار این نوع ورق ها تا حد زیادی بر میزان مقاومت در برابر اکسیداسیون و پوسته پوسته شدن نیز تاثیر می گذارد. امروزه از ورق استیل نسوز در ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد استفاده در دماهای بالا استفاده می شود. به طوری که دو گرید 309 و 310 از معروف ترین گریدهای ورق استیل محسوب می شوند و هر کدام ویژگی ها و کابردهای متنوعی دارند.

ورق استیل 309

ورق استیل نسوز 309 یک ورق استیل آستنیتی است که به دلیل برخورداری از مقادیر بالای نیکل و کروم، برای ساخت قطعات مقاوم در برابر خوردگی، اکسیداسیون و حرارت تا دمای 1093 درجه سانتیگراد استفاده می شود. ورق استیل مشبک 309 نیز از مقاومت خزشی و کششی خوبی در دماهای بالا برخوردار است. این گرید نسبت به سایر ورق های استیل نسوز مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. به علاوه، از مقاومت خوبی در برابر سولفیداسیون برخوردار است؛ با این حال، در برابر کربوریزه شدن، مقاومت کمی از خود نشان می دهد. 

 

تجهیزات استیل

 

ویژگی‌های ورق استیل 309 

جوشکاری این ورق استیل نسوز با استفاده از روش های جوشکاری مقاومتی و یا ذوبی جوش، به راحتی انجام می شود. هر چند، جوشکاری به روش اُکسی استیلینی برای آن ها اصلا مناسب نیست و ما نیز انجام این کار را توصیه نمی کنیم. همانطور که اشاره شد این ورق استیل نسوز در دماهای بالا کاربرد گسترده ای دارد. نوع دیگری از این ورق استیل نسوز به نام گرید 309S نیز وجود دارد. تفاوت این گرید با گرید 309 این است که ساختار دومی دارای کربن است. با این حال، درصد کربن کمی دارد که رسوب کربوری را کاهش می دهد و جوشکاری را بهبود می بخشد. 
از طرف دیگر، مقاومت در برابر خوردگی این گرید نیز بسیار قابل ملاحظه است. به طوری که نسبت به گرید 304 مقاومت بهتری نسبت به محیط های دریایی از خود نشان می دهد. به علاوه، به دلیل برخورداری از مقاومت بالا در اکسیداسیون اغلب از این گرید در دماهای خیلی بالا استفاده می کنند. همچنین، در مواجهه با مایعات سولفیتی نیز مقاومت خوبی دارد. این گریدها به طور کلی به عنوان آلیاژهایی با مقاومت حرارتی بالا در نظر گرفته می شوند. در نتیجه،  در سرویس های متناوب و دائم مقاومت خوبی در برابر پوسته پوسته شدن دارند.
گرید 309 همچنین در مقابل خوردگی در دماهای زیاد مقاومت می کند. به طوری که دمای عملیاتی آن در شرایط اکسیداسیون و سرویس های دائم 1050 درجه سانتیگراد است. با این حال، در محیط های احیایی، نیتروژن دهی و کربن دهی، عملکرد خوبی ندارد. 

ورق استیل 310

گرید 310 نیز یک فولاد ضد زنگ آستنیتی است که مقاومت خزشی بالایی دارد و می تواند در مقابل اکسیداسیون در دماهای تا حداکثر 1093 درجه سانتیگراد در هوای خشک مقاومت کند. این نوع ورق استیل در کاربردهای سیکل حرارتی نسبت به گرید 309 عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این، این گرید در برابر سولفیداسیون و کربوریزه شدن، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. از همه مهم تر، از ویژگی های جوشکاری و شکل پذیری قابل قبولی برخوردار است. 
از این نوع ورق استیل نسوز معمولاً برای کاربردهای دمای بالا استفاده می شود، زیرا درصد کروم و نیکل بالای آن باعث ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون می شود. این گرید به خاطر برخورداری از درصد بالای نیکل و کروم، نسبت به گریدهای 304 و 309 در محیط های مختلف برتری دارد. برخورداری از درصد بالای کروم باعث می شودکه مقاوت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد. این گرید در سرویس های متناوب تا دمای 1040 درجه سانتی گراد و در سرویس های پیوسته و مداوم تا 1150 درجه سانتی گراد در برابر اکسیداسیون مقاومت دارد.
 همچنین، در برابر خستگی حرارتی و گرمایش چرخه ای مقاومت خوبی دارد. از این گرید می توان در هنگام مواجهه با گاز دی اکسی کربن در دماهای بالا نیز استفاده کرد. از همه مهم تر، به طور وسیعی در صنایع عملیات حرارتی و تبدیلی استفاده می شود. به طور کلی فولادهای ضد زنگ قابلیت جوشکاری خوبی دارند و قابلیت جوشکاری این گرید معادل گریدهای 304 و 304L است. 

کاربرد ورق استیل نسوز در ساخت ماشین آلات کاغذ سازی

همانطور که اشاره شد، ورق استیل نسوز در مقابل خوردگی و حرارت های زیاد مقاومت زیادی دارد. این امر باعث می شود که برای ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات صنایع مختلف استفاده شود. برای مثال، از ورق استیل نسوز در ساخت انواع کوره ها بهره می برند. همچنین، از این ورق در ساخت توری ها، لوله کشی و جعبه هوا در کوره بستر سیال استفاده می شود. علاوه بر این، در ساخت برخی از تجهیزات مورد استفاده در پالایشگاه ها نیز کاربرد زیادی دارد. صنعت کاغذسازی یکی از صنایع مهمی است که در آن از ورق استیل نسوز برای ساخت قطعات و ماشین آلات بهره می برند. 
در حال حاضر ممکن است در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ خیلی چیزها تغییر کرده باشد، اما یقینا یک چیز ثابت مانده است: استفاده از مواد شیمیایی که خاصیت خورندگی زیادی دارند. مقاومت تمام لوله کشی ها، مخازن نگهدارنده و همچنین مبدل های حرارتی در برابر این چرخۀ مداوم استفاده از مواد شیمیایی و تمیزکاری از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به وجود رقابت شدید در صنعت کاغذ سازی، دوام این قطعات و تجهیزات و عملکرد پیوستۀ آن ها کاملا حیاتی به نظر می رسد.

 

تجهیزات استیل در تولید کاغذ

 

از این رو،  استفاده از ورق استیل نسوز در ساخت ماشین آلات و قطعات کوچک و بزرگ در این صنعت می تواند تضمین کننده طول عمر بالای ماشین آلات باشد. به طوری که می تواند از این تجهیزات در برابر خوردگی ناشی از قرار گرفتن بلند مدت در معرض مواد شیمیایی و دمای بالا محافظت کند. از همه مهم تر، از تشکیل پوسته بر سطح فلز براثر خوردگی نیز جلوگیری می کند. 

خرید ورق استیل نسوز 

شرکت فلزات رنگین با بیش از 3 دهه فعالیت در عرصه واردات انواع ورق استیل نسوز و عرضه آن به بازار داخلی، نقش پر رنگی در رونق این صنعت استراتژیک داشته است. شما می توانید انواع ورق های استیل را در اشکال متنوعی مانند کویل، پلیت، شیت فابریک و شیت برشی و در سطوح، ضخامت و اندازه های مختلف سفارش بدهید. به شما این اطمینان را می دهیم که قیمت های محصولات این مجموعه، کاملا رقابتی است. بنابراین، می توانید با خیال راحت محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن، نسبت به ارسال آن ها اقدام خواهد شد. برای کسب اطلاعات درباره قیمت ورق استیل نیز می توانید با کارشناسان بخش فروش، تماس بگیرید.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید