کاربرد ورق استیل در اجاق گاز صنعتی

اجاق گاز صنعتی استیل

اجاق‌های صنعتی، محفظه‌های گرماده‌ای از جنس ورق استیل 304 هستند که برای انواع کاربردهای صنعتی، از جمله خشک کردن و پخت قطعات یا محصولات نهایی استفاده می‌شوند.

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

مقدمه

اجاق گاز دستگاهی است از جنس انواع ورق استیل 304 نظیر ورق استیل خشدار که برای تولید گرما مورد استفاده قرار می گیرد و سوخت آن از گازهای قابل احتراق مانند گاز سنتز، گاز طبیعی، پروپان، بوتان، گاز نفت مایع یا گازهای قابل اشتعال دیگر تامین می شود. قبل از ظهور گاز، اجاق های پخت و پز به سوخت های جامد مانند زغال سنگ یا چوب متکی بودند. با رشد صنعت فلزات و رقابتی شدن قیمت ورق استیل 304، اولین اجاق گازها در دهه 1820 توسعه یافتند و یک کارخانه اجاق گاز در انگلستان در سال 1836 تأسیس شد. فناوری جدید پخت و پز این مزیت را داشت که دمای آن به راحتی قابل تنظیم بود و در صورت عدم استفاده خاموش می شد. با این حال، اجاق گاز تا سال 1880 به موفقیت تجاری تبدیل نشد و تا زمانی که منابع گاز لوله‌کشی در شهرها و شهرهای بزرگ بریتانیا در دسترس در قرار گرفت، به صورت سنتی استفاده می شد.

 

اجاق گاز استیل

 

اجاق گازهای صنعتی

اجاق‌های صنعتی، محفظه‌های گرماده‌ای از جنس ورق استیل 304 هستند که برای انواع کاربردهای صنعتی، از جمله خشک کردن و پخت قطعات یا محصولات نهایی استفاده می‌شوند. کوره های صنعتی را می توان برای کاربردهای با حجم زیاد یا کوچک، به صورت دسته ای یا پیوسته با خط نقاله، و طیف وسیعی از دماها، اندازه ها و پیکربندی ها استفاده کرد. کوره‌های ساخته شده از ورق استیل خشدار در بسیاری از کاربردهای مختلف، از جمله فرآوری شیمیایی، تولید مواد غذایی و حتی در صنعت الکترونیک استفاده می‌شوند. با توجه به نوع کاربرد و قیمت ورق استیل 304  مورد استفاده در ساخت کوره های صنعتی، انواع مختلفی از این کوره ها ساخته شده است که عبارتند از:
-     کوره های پخت که برای ایجاد واکنش شیمیایی در یک ماده پس از رسیدن به دمای خاص طراحی شده اند. ایجاد پوشش پودری بر روی قطعات صنعتی یکی از کاربردهای رایج این کوره ها می باشد. 
-    اجاق های خشک کن که با هدف حذف رطوبت از مواد طراحی و ساخته شده اند. معمولاً دمای این کوره ها کمتر از دمای کوره های سرامیک است. 
-    کوره های پخت و خشک کن که عملکرد کوره های پخت و خشک کردن را به صورت ترکیبی دارا می باشد.
-    اجاق‌های جریان مجدد دستگاهی است که عمدتاً برای لحیم کاری مجدد قطعات الکترونیکی نصب شده روی بردهای مدار چاپی (PCB) استفاده می‌شود.
-     کوره های دسته ای که به آنها اجاق های کابینت نیز می گویند که این کوره ها امکان پخت، خشک کردن یا پخت را در دسته های کوچک با استفاده از قفسه های چرخ دار، گاری ها یا کامیون ها فراهم می کنند. چنین کوره هایی اغلب در نانوایی های با حجم بالا در مکان هایی مانند سوپرمارکت ها یافت می شوند.
-     کوره های نوار نقاله یا پیوسته که معمولاً بخشی از یک خط پردازش خودکار نوار نقاله است. کوره های نوار نقاله امکان پردازش با حجم بالاتر را فراهم می کند. تونل های حرارتی از این نوع کوره هستند.
-    اجاق‌های اتاق تمیز در کاربردهای دقیق که احتیاج به اتاق تمیز دارد مورد استفاده قرار می گیرند. مانند فرآیندهای تولید نیمه‌رسانا یا بیوتکنولوژی.

 

اجاق استیل صنعتی

 

نکات اساسی در خصوص اجاق گاز صنعتی

-    اجاق گازها منبع مهمی از آلودگی هوای داخل ساختمان هستند و برای حفظ کیفیت هوای قابل قبول نیاز به تهویه مناسب دارند.
-    مشعل: یکی از خواص مهم اجاق گاز گرمای ساطع شده از مشعل ها است. معمولاً حرارت مشعل بر حسب واحد BTU مشخص می شود و نشان دهنده گرمای تولید شده در یک ساعت است. اغلب، یک اجاق گاز مشعل هایی با درجه حرارت خروجی متفاوت دارد. به عنوان مثال، یک اجاق گاز ممکن است دارای یک مشعل با خروجی بالا، اغلب در محدوده BTU 20000-10000، و مخلوطی از مشعل های خروجی متوسط، BTU10000-5000 و مشعل های خروجی کم، BTU 3000 یا کمتر باشد. مشعل با خروجی بالا برای جوشاندن سریع یک قابلمه بزرگ آب و تفت دادن مناسب است، در حالی که مشعل های کم خروجی برای دم کردن مناسب هستند. برخی از مدل‌های سطح بالای اجاق گاز، محدوده بالاتری از حرارت و مشعل‌های سنگین را ارائه می‌کنند که می‌تواند تا BTU 20000 یا حتی بیشتر برسد. 
-    طراحی و چیدمان: در چند سال اخیر، سازندگان لوازم خانگی تغییراتی نوآورانه در طراحی و چیدمان اجاق گاز ایجاد کرده اند. اکثر اجاق‌های آشپزخانه مدرن دارای ساختار شبکه‌ای هستند که معمولاً طیف کاملی از رویه را پوشش می‌دهد و امکان لغزش ظروف از یک شعله به مشعل دیگر را بدون بلند کردن ظروف روی شکاف‌های اجاق گاز فراهم می‌کند. برخی از اجاق گازهای مدرن دارای مشعل پنجم مرکزی یا یک توری یکپارچه در بین مشعل های بیرونی هستند. 
-    اندازه: ارتفاع اجاق گاز آشپزخانه معمولاً از 76 سانتی‌متر (30 اینچ) تا حتی 107 سانتی‌متر (42 اینچ) (مدل‌های صنعتی) متغیر است. تقریباً همه تولید کنندگان در حال توسعه طیف وسیعی از گزینه ها در محدوده اندازه هستند. 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید