مقاومت ورق استیل 309 در دمای بالا

تولید ورق استیل 309

یکی از مزایای اصلی استفاده از ترکیب ورق استیل 309 دوام آنها است. آنها به اندازه کافی قوی هستند که در برابر قرار گرفتن در معرض دمای بالا بدون از دست دادن یکپارچگی ساختاری یا خوردگی سریع مانند سایر مواد در شرایط مشابه مقاومت کنند.

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

مقدمه:

ورق استیل یک ماده همه کاره است که در بسیاری از صنایع و کاربردها استفاده می شود. یک نوع خاص از ورق استیل که با نام 309 (یا SS309) شناخته می شود، به دلیل مقاومت در برابر حرارت آن بسیار ارزشمند است، که آن را برای برخی فرآیندهای صنعتی ایده آل می کند. متداول ترین نوع صفحات 309 استیل ضد زنگ از آلیاژهای آستنیتی ساخته می شود که حاوی آهن، کروم، نیکل و مولیبدن هستند. در حالی که چندین درجه مختلف از ورق استیل موجود است، ورق استیل 309 به دلیل ترکیب منحصر به فرد خود متمایز است. این آلیاژ به طور خاص، حاوی غلظت بالاتری از کروم و نیکل نسبت به سایر گریدهای ورق استیل است. این امر به مقاوم‌تر شدن آن در برابر اکسیداسیون و خوردگی نسبت به سایر فولادها در مواجهه با دمای بالا کمک می‌کند.

خواص عمومی ورق استیل 309:

ورق استیل 309 (UNS S30900) یک فولاد ضد زنگ آستنیتی است که برای استفاده در کاربردهای مقاومت در برابر خوردگی در دمای بالا توسعه یافته است. این آلیاژ در شرایط کاری تا دمای 1900 درجه فارنهایت (1038 درجه سانتیگراد) در برابر اکسیداسیون مقاومت می کند. چرخه حرارتی مکرر مقاومت اکسیداسیون را تا حدود 1850 درجه فارنهایت (1010 درجه سانتیگراد) کاهش می دهد.
آلیاژ 309 به دلیل داشتن کروم بالا و مقدار نیکل کم، می تواند در اتمسفرهای حاوی گوگرد تا دمای 1832 درجه فارنهایت (1000 درجه سانتی گراد) استفاده شود. این آلیاژ برای استفاده در اتمسفرهای بسیار کربوردار توصیه نمی شود زیرا فقط مقاومت متوسطی در برابر جذب کربن از خود نشان می دهد. آلیاژ 309 را می توان در کاربردهای کمی اکسید کننده، نیتریدینگ، سیمان کاری و چرخه حرارتی مورد استفاده قرار داد، البته حداکثر دمای سرویس باید کاهش یابد.
هنگامی که آلیاژ بین 1202 تا 1742 درجه فارنهایت (650 تا 950 درجه سانتیگراد) گرم می شود، در معرض بارش فاز سیگما قرار می گیرد. عملیات بازپخت محلول در دمای 2012 تا 2102 درجه فارنهایت (1100 تا 1150 درجه سانتیگراد) درجه ای از چقرمگی را بازیابی می کند. ورق استیل 309 را می توان به راحتی با روش های استاندارد ساخت کارخانه جوش داده و پردازش کرد.

 

استیل 309

 

مقاومت ورق استیل 309 در دمای بالا:

از آنجایی که ورق استیل 309 برای مقاومت در برابر دمای بالا بدون خوردگی یا اکسید شدن به راحتی طراحی شده است، می توان از آن در انواع فرآیندهای صنعتی که قرار گرفتن در معرض گرما مشکل است استفاده کرد. از ورق استیل 309 در همه چیز از دیگهای بخار و مخازن تحت فشار گرفته تا قطعات کوره و تجهیزات فرآیند شیمیایی استفاده شده است. علاوه بر این، می توان از آن در عملیات فرآوری مواد غذایی استفاده کرد، زیرا سطوح بالای کروم آن به مقاومت آن در برابر اسیدهای غذایی کمک می کند. از آنجایی که خواص ورق استیل 309 بسیار متنوع است، می‌توان از آن برای اهداف تزئینی مانند مجسمه‌ها یا سیستم‌های نرده نیز استفاده کرد، زیرا به دلیل پرداخت جذابی که دارد در صورت صیقل صحیح پرداخت می‌شود.

مزیت استفاده از ورق استیل 309:

یکی از مزایای اصلی استفاده از ترکیب ورق استیل 309 دوام آنها است. آنها به اندازه کافی قوی هستند که در برابر قرار گرفتن در معرض دمای بالا بدون از دست دادن یکپارچگی ساختاری یا خوردگی سریع مانند سایر مواد در شرایط مشابه مقاومت کنند. علاوه بر این، تمیز کردن و نگهداری آنها آسان است، زیرا کثیفی یا چربی را به راحتی نمی گیرند و در صورت قرار گرفتن در معرض آب یا رطوبت به مرور زمان زنگ نخواهند زد. آنها همچنین غیر مغناطیسی هستند که آنها را به انتخاب ایده آلی از مواد تبدیل می کند که با اجزای الکترونیکی یا اندازه گیری های حساس مانند مواردی که در کاربردهای پزشکی انجام می شود تداخل نداشته باشند. آنها را می توان به راحتی بازیافت کرد که آنها را به گزینه ای سازگار با محیط زیست در مقایسه با سایر مواد مانند آلومینیوم یا پلاستیک که به روش های تولید با انرژی بیشتر نیاز دارند، تبدیل می کند. سایر ورق های کاربردی مانند ورق استیل H904 نیز خواص منحصر به فردی دارد.
مزایای بسیاری وجود دارد که با استفاده از صفحات فولادی ضد زنگ 309 نسبت به سایر مواد در هنگام ساخت محصولاتی که نیاز به مقاومت در برابر دماهای بالا بدون خوردگی سریع یا از دست دادن یکپارچگی ساختاری خود در طول زمان دارند، به دست می‌آیند. آنها نه تنها بادوام و نگهداری آسان هستند، بلکه غیر مغناطیسی و سازگار با محیط زیست نیز می باشند، زیرا در پایان عمر مفیدشان به راحتی قابل بازیافت هستند. به این دلایل و موارد دیگر، ویژگی‌های ورق استیل AISI 309 به طور فزاینده‌ای در میان مشاغلی که به دنبال مواد قابل اعتماد برای محصولات خود بدون توجه به کاربرد یا صنعت درگیر هستند، محبوب می‌شوند. در گروه فلز انواع مختلفی از محصولات مانند صفحات فولادی ضد زنگ 309، 310 و غیره را ارائه می گردد.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید