انواع ورق استیل نسوز در صنعت برق

چرا از ورق استیل نسوز در صنعت برق (تجهیزات صنعت برق) استفاده می شود؟

چنانچه در ساخت تجهیزات برق از این محصول استفاده نشده است، در اسرع وقت، ورق استیل نوع نسوز را جایگزین متریال به کار رفته نمایید. 

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

مقدمه

ورق استیل نسوز یکی از پر کاربردترین نوع ورق استیل در صنعت برق است. تجهیزات صنعت برق، نیاز به متریالی دارند که در برابر حرارت، خوردگی و اکسید شدن، مقاومت بالایی از خود نشان دهند و ایمنی تجهیزات برقی را تامین کنند. با توجه به خواص ورق استیل نسوز، استفاده از این محصول در صنعت برق به وفور دیده می شود. به همین دلیل در اینجا قصد داریم با کاربردهای این محصول در ساخت تجهیزات برقی، بیشتر آشنا شویم. 

آشنایی با ورق استیل نسوز

ورق استیل نسوز، نوعی ورق با درصد بالای کروم و نیکل است که این ترکیبات به آن خاصیت نسوز بودن داده است. علاوه بر این، لایه کروم موجود بر روی این ورق، آن را در برابر خراش و خوردگی ایمن کرده است. همچنین مقاومت بالای این نوع ورق استیل در برابر عوامل مخرب مانند رطوبت و حرارت، موجب شده است تا عمر مفید آن افزایش پیدا کند.
افزایش عمر مفید این ورق استیل، آن را به محصولی منحصر به فرد و کاملا کاربردی در صنایع مختلف تبدیل کرده است. به همین دلیل این نوع ورق به دلیل نسوز بودن در ساخت ماشین آلات مختلف، تجهیزات نیروگاهی، اگزوز موتور، دیگ های بخار، تجهیزات هواپیما و تجهیزات برق استفاده می شود. در ادامه کاربردهای این محصول را در صنعت برق مورد بررسی قرار می دهیم. 

 

کاربرد ورق های استیل نسوز در صنعت برق

ورق استیل نسوز جزء محصولاتی است که در صنعت برق نقش مهمی را ایفا می کند. ویژگی های این محصول باعث شده است که در تجهیزات صنعت برق مفید واقع شود. از ویژگی های بارز آن می توان به مقاومت بسیار زیاد در برابر حرارت، آتش سوزی، اکسیداسیون و زنگ زدگی اشاره کرد. با وجود چنین ویژگی هایی، ورق های استیل نسوز گزینه بسیار مناسبی برای تجهیزات برقی به ویژه ساخت بدنه تابلو برق هستند که در داخل تابلوهای برق تجهیزات صنعتی، مانیتورهای ولتاژ، کلید اضطراری، تجهیزات کنترلی جریان برق، کنتاکتور، رله و... قرار داده می شوند. 
با توجه به حساسیت بالای تجهیزات برقی در برابر آتش سوزی و حرارت، باید بستری برای این تجهیزات فراهم شود که آن ها را در برابر آتش سوزی ایمن کند و از بروز خسارات احتمالی جلوگیری نماید. در صورتی که آتش سوزی در تجهیزات الکتریکی رخ دهد، با رسیدن آتش به این تجهیزات، حریق، وسعت بیشتری پیدا می کند و مهار آن، کار بسیار دشواری می شود. بنابراین استفاده از محصولاتی که از جنس نسوز نباشند، در صنعت برق بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل از ورق استیل نسوز در صنعت برق به ویژه در ساخت بدنه تابلو برق، به وفور استفاده می شود. 
علاوه بر ساخت تابلو برق، در نیروگاه های تولید برق هم نیاز به ورق استیل با مقاومت بالا در برابر حرارت است. میزان فشار در نیروگاه های تولید برق به گونه ای است که باید مبدل های حرارتی، ترانسفورماتورها و لوله های تحت فشار در وضعیت ایمن قرار بگیرند. ایجاد این وضعیت ایمن برای چنین تجهیزاتی با استفاده از ورق استیل نسوز به طور کامل میسر می شود. ورق های استیل نسوز انواع مختلفی دارند؛ اما برخی از آلیاژهای آن برای استفاده در صنعت برق، مناسب تر از سایر نمونه ها هستند. 

 

ورق استیل

 

انواع ورق استیل نسوز در صنعت برق

دو نوع ورق استیل نسوز در صنعت برق وجود دارد که در این زمینه کاملا کاربردی هستند و شامل ورق استیل 309 و ورق استیل 310 است. هر دوی این محصولات در برابر حرارت های بسیار بالا می توانند مقاومت خوبی از خود نشان دهند بدون اینکه در ظاهرشان تغییری ایجاد شود. بنابراین در حرارت های بسیار بالا دیگر شاهد تغییر شکل ظاهری و خمیدگی ورق نخواهید بود. همچنین این دو ورق استیل، جوش پذیری بسیار خوب، تحمل دمای زیاد و مقاومت زیادی در برابر سایش دارند که می توانند در اغلب تجهیزات برقی استفاده شوند. نکته مهم دیگر این است که ورق استیل 309 و 310 حتی در دماهای زیر صفر نیز می توانند چقرمگی خود را به خوبی حفظ کنند. 
از این دو ورق استیل علاوه بر بدنه تابلو برق، در ساخت سینی تابلو برق نیز استفاده می شود؛ سینی تابلو برق بخشی است که تجهیزات تابلو برق بر روی آن تعبیه می شود، بنابراین جنس این سینی باید به گونه ای باشد که محیط مناسبی را برای تجهیزات الکتریکی فراهم کند. با توجه به مقاومت بالای ورق استیل 309 و ورق استیل 310 در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در قسمت سینی تابلو برق نیز از آن ها به وفور استفاده می شود.
این دو ورق در ضخامت های مختلفی تولید می شوند و هر یک متناسب با کاربرد خاصی، طراحی شده اند. معمولا از نمونه های ضخیم تر آن برای بخش هایی که با حرارت های بالا سر و کار دارند، استفاده می شود. ورق های ضخیم می توانند تا دمای 1200 درجه سانتی گراد در برابر حرارت دوام بیاورند و عمر مفید بیشتری داشته باشند. در صورتی که ورق نسوز در معرض مواد شیمیایی از قبیل سولفور قرار بگیرد، دچار آسیب می گردد؛ بنابراین توصیه می شود هنگام خرید به این نکته توجه نمایید. 

جمع بندی و نتیجه گیری

در پایان باید گفت ورق استیل نسوز یکی از پر کاربردترین محصولات در کلیه صنایع به ویژه در صنعت برق است. با استفاده از این محصول می توان ایمنی تجهیزات برقی را تامین کرد و در شرایط آتش سوزی، از نفوذ آتش به تجهیزات الکتریکی و وقوع حوادث جبران ناپذیر، جلوگیری نمود. بنابراین توصیه می شود چنانچه در ساخت تجهیزات برق از این محصول استفاده نشده است، در اسرع وقت، ورق استیل نوع نسوز را جایگزین متریال به کار رفته نمایید. 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید