ویژگی های ورق استیل 321 

دلایل استفاده از ورق استیل 321 در ساخت موتورهای هوایی چیست؟

گفتنی است ورق 321 قابلیت این را دارد تا عملیات جوشکاری با تمامی روش های ذوبی با فیلر و بدون فیلر بر روی آن انجام شود. هم چنین برای جوشکاری این ورق می بایست از ورق 347بهره گیرند. 

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

دلایل استفاده از ورق استیل 321 در ساخت موتورهای هوایی چیست؟

امروزه بسیاری به دلیل مشغله های کاری و صرفه جویی در زمان، هواپیما را برای سفرها و جا به جایی کالاهای خود انتخاب میکنند. از این رو تولید کنندگان صنعت هوا فضا با افزایش تقاضا در زمینه حمل و نقل هوایی و به دنبال آن افزایش ترافیک هوایی مواجه هستند، بنابراین می بایست با تقویت و مجهز نمودن هواپیماها به موتورهای هوایی با کارآیی بالا علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی در زمینه حمل و نقل هوایی بتوانند با کیفیت ترین وسایل نقلیه را تولید کنند.
گفتنی است به کارگیری اجزای ساختاری هواپیما با کیفیت از جمله بدنه،  پرچ ها، موتورها و ... می تواند در محیط هایی که با شرایطی مانند نوسانات شدید دما، فشارهای بالا و .. رو به رو هستند، بهترین عملکرد را داشته باشد. ورق استیل 321 یکی از مهمترین و مناسب ترین مواد اولیه در ساخت موتورهای هوایی شناخته می شود.
ورق استیل 321 به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد، توانسته به پرکاربرد ترین مواد در صنایع هوا فضا تبدیل شود.
 ما در این مقاله قصد داریم پس از معرفی،  مطالبی را در خصوص دلایل استفاده از ورق 321 در ساخت موتورهای هوایی در اختیارتان قرار دهیم.
 

معرفی ورق استیل 321  

ساختار ورق استیل 321 که به ورق ضد سایش هم معروف بوده به نحوی است که در گروه ورق های استیل نگیر قرار دارد. گفته شده ترکیبات ورق 321 با 304 مشابه بوده و تنها تفاوت آن ها در میزان تیتانیوم است.
ناگفته نماند که حضور تیتانیوم در ترکیب شیمیایی این نوع ورق باعث شده تا در محدوده دمایی 427 تا 816 درجه سانتی گراد، مقاوم در برابر به خوردگی بین دانه ای بوده و هم چنین کاهش رسوب زایی کاربیدها را هم به دنبال دارد. 
بنابراین زمانی که در ساخت موتورهای هوایی عملیات جوشکاری و سرویس دهی انجام می شود، با توجه به حضور تیتانیوم ورق استیل 321 می تواند بهترین عملکرد و کارآیی را در این شرایط از خود نشان دهد.
علاوه بر این تیتانیوم در بهبود خواص دمای بالا و خواص خزشی نقش مؤثری ایفا می کند. 
این مزیت ها موجب شده تا به منظور اهمیت بالای ایمنی در صنعت هوا فضا برای ساخت قطعات موتورهای هوایی، پیستون، رینگ کلکتور هواپیما و منیفولد موتور از عناصری با عملکرد مطلوب استفاده شود، از این رو ورق 321 در مقایسه با ورق 304 بیشترین کاربرد را دارد.
دلایل استفاده از ورق استیل 321 در ساخت موتورهای هوایی
جالب است بدانید که آلیاژهایی مانند آلیاژهای نیکل، فولادهای ضد زنگ در ساخت تجهیزات هوا فضا جزء پرکاربرد ترین مواد اولیه به شمار می آید. اما ورق 321 که در دسته ورق های استیل ضد سایش قرار دارد، به دلیل برخورداری از وِیژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و دمای بالا و مقاومت مکانیکی بهترین گزینه در این زمینه است.
هم چنین از دیگر برتری های این نوع ورق ضد سایش می توان به سخت شدن آستنیتی و مارتنزیتی و استحکام بالا اشاره کرد.
برای آن که بتوانید درک کامل و درستی از دلایل استفاده از ورق استیل 321 در ساخت موتور هوایی داشته باشید، قصد داریم تا به بررسی ویژگی های ورق 321 بپردازیم.

ویژگی های ورق استیل 321 

 در بخش های قبلی به معرفی ورق 321 و دلایل کاربرد آن در صنعت هوا فضا پرداختیم. در این بخش میخواهیم با بررسی ویژگی های این نوع ورق شما را در رسیدن به پاسخ این سوال که چرا از ورق 321 در ساخت موتورهای هوایی استفاده می شود؟ یاری کنیم.

مقاومت در برابر حرارت

همانطور که گفته شد ورق 321 قادر است تا در دمای 900 درجه سانتی گراد از مقاومت بالایی برابر اکسیداسیون برخوردار باشد. این مقاومت در سرویس دهی های پیوسته تا دمای 925 درجه سانتی گراد و در سرویس دهی های متناوب تا دمای900 درجه اتفاق می افتد.

 

کویل استیل 321

 

مقاومت  در برابر به خوردگی

مقاومت در برابر به خوردگی از خصوصیات این نوع ورق ضد سایش است. مطابق تحقیقات صورت گرفته عکس العمل ورق 321 در مقابل به خوردگی همانند گرید 304 است. اما هنگامی که این ورق در شرایط خوردگی بین دانه ای قرار میگیرد واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد. از این رو ورق 321 در صنعت هوا فضا جایگاه ویژه ای دارد.

شکل پذیری 

یکی از ویژگی هایی که موجب شده در ساخت موتورهای هوایی ورق استیل با گرید 321 بیشترین کاربرد را داشته باشد، خاصیت شکل پذیری آسان است. بنابراین برای انجام عملیات جوشکاری در مراحل ساخت تجهیزات هوا فضا، این نوع ورق بهترین گزینه بوده زیرا به راحتی و بدون هیچ مشکلی می توان فرآیند های شکل دهی را بر روی آن اجرا نمود.
البته ناگفته نماند شکل پذیری ورق 321 در مقایسه با گرید 304 در فشار بالاتری انجام میگیرد. 

جوشکاری

گفتنی است ورق 321 قابلیت این را دارد تا عملیات جوشکاری با تمامی روش های ذوبی با فیلر و بدون فیلر بر روی آن انجام شود. هم چنین برای جوشکاری این ورق می بایست از ورق 347بهره گیرند. 

قیمت ورق استیل 321

از آنجایی که ورق 321 به دلیل نداشتن خط تولید در داخل کشور جزء کالاهای وارداتی به شمار می آید. از این رو قیمت ارز نقش مؤثری بر قیمت ورق استیل 321 داشته، بنابراین برای استعلام از قیمت ورق استیل 321 و سایر ورق ها می توانید با نمایندگی های فروش مجاز تماس حاصل نمایید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم با معرفی ورق 321 و بررسی ویژگی های آن به این سؤال پاسخ دهیم که چرا در ساخت موتورهای هوایی، ورق 321 بیشترین کاربرد را دارد. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید