معرفی دسته و گروه بندی ورق استیل

دسته و گروه بندی ورق استیل

شرکت آران شهاب
شرکت آران شهاب

ٰدسته و گروه بندی ورق استیل را برای آن که هرچه بهتر و ساده تر بتوانند این محصولات را بشناسند، انجام می دهند. این موضوع می تواند اهمیت زیادی داشته باشد و به کسانی که می خواهند انواع ورقه های استیل را خریداری کنند، کمک زیادی کند. فراموش نکنید که معمولا انواع ورقه های استیل می توانند در زمینه های گوناگون استفاده شوند. در این مقاله سعی کرده ایم تا تمامی نکات و موارد مهمی که در این زمینه وجود دارد را بیان کرده و شما را نیز با این دسته از اطلاعات آشنا کنیم. 

ماهیت ورق استیل 

ورق استیل را می توان بر اساس ترکیب شیمیایی، ساختار کریستالی، و خواص مکانیکی آن دسته بندی کرد. این ورقه ها بر اساس خواص و ویژگی هایی که دارند، گزینه های بسیار مناسبی بوده و می توانند اهمیت بالایی نیز در این خصوص پیدا کنند. در نظر داشته باشید که ماهیت مربوط به ورقه های استیل بر روی کارایی آن ها نیز اثر به سزایی دارد. 

طبقه بندی بر اساس ترکیب شیمیایی

اولین دسته و گروه بندی ورق استیل را می توان بر اساس ترکیب شیمیایی آن به دو بخش اصلی تقسیم کرد.
•    فولاد ضد زنگ آستنیتی: این نوع فولاد حاوی مقادیر بالای نیکل و کروم است که مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می دهد. فولاد ضد زنگ آستنیتی دارای ساختار کریستالی مکعبی است که آن را غیرمغناطیسی می کند.
•    فولاد ضد زنگ فریتی: این نوع فولاد حاوی مقادیر بالای کروم است که مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می دهد. فولاد ضد زنگ فریتی دارای ساختار کریستالی مکعبی است که آن را مغناطیسی می کند.

طبقه بندی بر اساس ساختار کریستالی

در دسته و گروه بندی ورق استیل، حتی می توانیم ساختارهای کریستالی ورقه ها را نیز مورد توجه قرار دهیم. ساختارهای کریستالی ورقه ها قطعا می توانند بر روی خواص نهایی آن ها اثر داشته باشند. ورق استیل را می توان بر اساس ساختار کریستالی آن به سه دسته اصلی تقسیم کرد.
•    فولاد ضد زنگ آستنیتی: این نوع فولاد دارای ساختار کریستالی مکعبی است که آن را غیرمغناطیسی می کند.
•    فولاد ضد زنگ فریتی: این نوع فولاد دارای ساختار کریستالی مکعبی است که آن را مغناطیسی می کند.
•    فولاد ضد زنگ مارتنزیتی: این نوع فولاد دارای ساختار کریستالی هگزاگونال است که آن را مغناطیسی می کند.

طبقه بندی بر اساس خواص مکانیکی

در دسته و گروه بندی ورق استیل بر اساس خواص مکانیکی مشخص است که چه مواردی را مدنظر قرار می دهند. معمولا خواص ضد زنگی، نرم و یا سخت بودن فولاد و همچنین شکل پذیری فولاد از جمله مهم ترین موارد و نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. ورق استیل را می توان بر اساس خواص مکانیکی آن به چهار دسته اصلی تقسیم کرد.
•    فولاد ضد زنگ سخت: این نوع فولاد دارای سختی و استحکام بالایی است.
•    فولاد ضد زنگ نرم: این نوع فولاد دارای سختی و استحکام پایینی است.
•    فولاد ضد زنگ شکل پذیر: این نوع فولاد دارای شکل پذیری بالایی است.
•    فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر خوردگی: این نوع فولاد دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است.

انواع ورق استیل

از دسته و گروه بندی ورق استیل که بگذریم، می توانیم ببینیم که انواع ورقه های استیل در چند بخش جداگانه می توانند طبقه بندی شوند. به طور کلی برخی از انواع ورق استیل شامل انواع فولاد ضد زنگ 304، فولاد ضد زنگ 316، فولاد ضد زنگ 430 و فولاد ضد زنگ 410 می باشد. 

فولاد ضد زنگ 304

فولاد 304 یک نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی است که دارای ترکیب شیمیایی کروم 18-20 درصد، نیکل 8-12 درصد و کربن 0.08 درصد است. فولاد 304 یکی از محبوب ترین انواع فولاد ضد زنگ است که در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود. این نوع فولاد دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، شکل پذیری بالا، و خواص مکانیکی مطلوب است.
کارایی های فولاد 304 می تواند در چندین طیف مختلف دیده شود. 
•    ساخت و ساز: فولاد 304 در ساخت و ساز برای ساخت سازه های فولادی، پل ها، و ساختمان ها استفاده می شود.
•    خودروسازی: فولاد 304 در خودروسازی برای ساخت بدنه خودرو، شاسی، و قطعات موتور استفاده می شود.
•    تجهیزات صنعتی: فولاد 304 در تجهیزات صنعتی برای ساخت ماشین آلات، تجهیزات تولید، و سازه های صنعتی استفاده می شود.
•    تجهیزات خانگی: فولاد 304 در تجهیزات خانگی برای ساخت لوازم آشپزخانه، لوازم برقی، و وسایل نقلیه استفاده می شود.
در کنار کاربردهایی که این مدل از فولاد دارد، می توانیم مزیت هایی همچون مقاومت بالا در برابر خوردگی، شکل پذیری بالا و خواص مکانیکی مطلوب و مناسب را نیز نام ببریم. به طور کلی فولاد 304 یک ماده همه کاره است که در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود. این نوع فولاد دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، شکل پذیری بالا، و خواص مکانیکی مطلوب است.

فولاد ضد زنگ 410

فولادهای ضد زنگ که از نوع 410 باشند نیز می توانند جزو مارتنزیتی ها محسوب شوند که ترکیب شیمیایی زیر را نیز دارند. کروم: 12-14 درصد و کربن: 0.12-0.20 درصد. این مدل از فولاد می تواند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. این موارد شامل گزینه های زیر می شوند. 
•    ابزارهای برش: فولاد 410 به دلیل سختی و استحکام بالای خود برای ساخت ابزارهای برش مانند چاقو، اره، و تیغه استفاده می شود.
•    قطعات ماشین آلات: فولاد 410 برای ساخت قطعات ماشین آلاتی که در معرض سایش و ضربه هستند استفاده می شود.
•    تجهیزات صنعتی: فولاد 410 برای ساخت تجهیزات صنعتی که در معرض سایش و ضربه هستند استفاده می شود.
•    سلاح گرم: فولاد 410 برای ساخت سلاح گرم مانند تفنگ و تپانچه استفاده می شود.

فولاد ضد زنگ 430

فولاد ضد زنگ 430 مورد بعدی است که در دسته و گروه بندی ورق استیل جای می گیرد. فولاد ضد زنگ 430 یک نوع فولاد ضد زنگ فریتی است که دارای این ترکیب شیمیایی می باشد. کروم: 16-18 درصد و کربن: 0.08-0.12 درصد.
فولاد ضد زنگ 430 یک فولاد مقرون به صرفه و مقاوم در برابر خوردگی است که در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود. این نوع فولاد معمولاً در کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی در برابر آب نمک دارند استفاده می شود. موارد زیر از جمله کارایی ها و کاربردهای این مدل از فولاد هستند. 
•    لوازم خانگی: فولاد ضد زنگ 430 برای ساخت لوازم آشپزخانه مانند قابلمه، ماهیتابه، و سینی استفاده می شود.
•    ساختمان: فولاد ضد زنگ 430 برای ساخت صفحات نما و سایر محصولات ساختمانی استفاده می شود.
•    تجهیزات صنعتی: فولاد ضد زنگ 430 برای ساخت تجهیزات صنعتی که در معرض خوردگی هستند استفاده می شود.
•    لوله: فولاد ضد زنگ 430 برای ساخت لوله های آب و لوله های صنعتی استفاده می شود.

فولاد ضد زنگ 316

فولاد ضد زنگ 316 یک نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی است که دارای ترکیب شیمیایی کروم: 16-18 درصد، نیکل: 10-14 درصد و مولیبدن: 2-3 درصد می باشد. 
فولاد ضد زنگ 316 دارای مقاومت بالاتری در برابر خوردگی نسبت به فولاد ضد زنگ 304 است. این نوع فولاد معمولاً در کاربردهایی که در معرض خوردگی شدید هستند استفاده می شود. استفاده از این فولاد در صنایع مختلفی همچون موارد زیر بسیار رایج است. 
•    صنعت غذا: فولاد ضد زنگ 316 برای ساخت تجهیزات صنعتی که با مواد غذایی در تماس هستند استفاده می شود.
•    صنایع دریایی: فولاد ضد زنگ 316 برای ساخت تجهیزات دریایی که در معرض آب دریا هستند استفاده می شود.
•    صنعت شیمیایی: فولاد ضد زنگ 316 برای ساخت تجهیزات صنعتی که در معرض مواد شیمیایی خورنده هستند استفاده می شود.
•    صنعت نفت و گاز: فولاد ضد زنگ 316 برای ساخت تجهیزات صنعتی که در معرض نفت و گاز خام هستند استفاده می شود.

کلام پایانی
دسته و گروه بندی ورق استیل را در طول این مطلب بررسی کردیم. متوجه شدیم که هر کدام از گروه های ورقه های استیل می توانند اهمیت و کارایی زیادی داشته باشند. به همین خاطر نیز توصیه می کنیم تا اگر نیاز به خرید هر کدام از این دسته ها دارید، حتما به سراغ موارد مناسب و اصولی آن ها بروید. 
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید